مضامین اجتماعی در «مسرح المجتمع» توفیق الحکیم
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده یاسین مجیدی
- استاد راهنما محمد رضا اسلامی عبدالاحد غیبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
پس از حمله توسعه طلبانه فرانسه به مصر در سال 1798م، روابط مصر و کشورهای عربی با غرب گسترش پیدا کرد. این پیوندها پس از خروج فرانسه از مصر در سال 1802م، به ویژه در دوره حکومت «محمدعلی پاشا» و «اسماعیل پاشا» به اوج خود رسید. هرچند این روابط زیان های جبران ناپذیری به این کشورها وارد کرد و در واقع نوعی تهاجم فرهنگی نیز بود، اما باعث بیداری عرب ها و آشنایی روز افزون آن ها با علوم و فنون جدید گردید. از این رو بسیاری از اندیشمندان، این حمله را آغاز دوره معاصر در ادبیات عربی به شمار می آورند. نمایشنامه نویسی یکی از فنونی بود که در این دوره به کشورهای عربی وارد شد و عرب ها در ادبیات گذشته خود با آن آشنایی اندکی داشتند. اگرچه «مارون النقاش» (1855-1817م) نخستین کسی بود که نمایشنامه نویسی را به ادبیات عربی وارد کرد، اما آثار وی بیشتر جنبه تقلید یا اقتباس از نمایشنامه های غربی داشت و از لحاظ انطباق با اصول نمایشنامه نویسی، ضعیف به شمار می آمد. پس از وی، «احمد شوقی» (1932- 1869م) با خلق نمایشنامه هایی که بر اساس اصول نمایشنامه نویسی نوین تألیف شده بود، پایه های این هنر را در ادبیات عربی استوار کرد و بعنوان اولین نمایشنامه نویس منظوم عرب مطرح گردید. پس از احمد شوقی نمایشنامه نویسان زیادی ظهور کردند که یکی از بزرگترین آنان، هم از لحاظ کمیّت آثار و نیز از نظر کیفیّت، نویسنده شهیر مصری «توفیق الحکیم» (1987- 1898م) بود. وی در طول حیات خود، نمایشنامه های منثور زیادی تألیف نمود که بسیاری از آن ها به زبان های دیگر نیز ترجمه شده اند. یکی از آثار این نویسنده «مسرح المجتمع» نام دارد که مجموعه ای از 21 نمایشنامه کوتاه و بلند است. این نمایشنامه ها از واقعیت های جامعه مصر الهام گرفته و درون مایه ای اجتماعی با زبان طنز دارد. فساد اخلاقی و اداری، اخلاق زنان، ازدواج، حمله به احزاب سیاسی، انتفاضه فلسطین، سنّت ها و عقاید رایج، اختلاف طبقاتی و روزنامه نگاری، از موضوعاتی است که در این اثر به آن ها پرداخته شده است.
منابع مشابه
توفیق الحکیم: زندگی، آثار
توفیق الحکیم، نویسنده معاصر، فرزند یک بانوی اشراف زاده ترک نژاد. وی حقوق را رها کرده، به ادبیات و هنر روی آورد و از جوانی به نمایشنامه نویسی مشغول شد. ولی آثار اصلی خود را پس از تحصیل در فرانسه تدوین کرد. الحکیم را می توان پدر نمایشنامه جدی مصری و رمان مدرن عربی دانست. از این میان، نمایشنامه های فکری ماندگارترین بخش آثار اوست. دغدغه های روشنفکرانه و تامل انگیز، شخصیت پردازیها و فضاسازیهای...
متن کاملالمفارقة اللفظیة فی مسرحیات توفیق الحکیم
آیرونی اصطلاحی غربی و برخاسته از یونان باستان است که در دوره معاصر واز طریق ترجمه وارد زبان و ادب عربی شده است وانواع مختلفی دارد که آیرونی کلامی از جمله آنهاست. در این صنعت، نویسنده در ظاهر چیزی میگوید، ولی در باطن چیز دیگری اراده میکند. در واقع، نویسنده در این شیوه رویکرد وارونهگویی آمیخته با طنز در پیش میگیرد. توفیق الحکیم از نویسندگان نامآشنا وبرجستهترین چهرۀ نمایشنامهنویس دورة معا...
متن کاملالمفارقة اللفظیة فی مسرحیات توفیق الحکیم
آیرونی اصطلاحی غربی و برخاسته از یونان باستان است که در دوره معاصر واز طریق ترجمه وارد زبان و ادب عربی شده است وانواع مختلفی دارد که آیرونی کلامی از جمله آنهاست. در این صنعت، نویسنده در ظاهر چیزی میگوید، ولی در باطن چیز دیگری اراده میکند. در واقع، نویسنده در این شیوه رویکرد وارونهگویی آمیخته با طنز در پیش میگیرد. توفیق الحکیم از نویسندگان نامآشنا وبرجستهترین چهرۀ نمایشنامهنویس دورة معا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023